Inikah yg dinamekn ujian jike hrus d tmpuh..

inikah nmenye cubaan jike dri x sekuat yg d sngke..
pastinye stiap d antre kite mmpunyai masalah dan kemelut yg d hadapi...
x kire la dri sekecil masalh kepada la sebesa-besa mslh...
sumenye hrus kite tmpuh wlpuh amat payah dan perit tok d telan....
sesungguhnya kebenaran itu amat menyakitkan....

ble membce sebuah buku terbitan Dr.Aidh yg berjudul "La Tahzan" iaitu jgn bersedih,ila tertarik dgn satu doa atau yg berbnyi,

Ya Allah gntikanlah penderitaan ini dgn kesenangan,blsn kesedihan sbg hal yg mengembirekn,dn hilangkanlah perasaan takut ini dgn ketenteraman...

Ya Allah,sejukknlah glora hati ini dgn salji keyakinan,dan pdamkn gelojak api jiwa dgn air keimanan..

Ya Allah,berikanlah rse mgntuk sbg kenyamanan bagi mate yg tidak dpt pejam...

Ya Allah,berikan rse damai bg jiwa-jiwa yg resah ini suatu kedamaian,dn berikanlah dgn kemenangan yg nyata.

Ya Allah,tnjukknlah penglihatan ini menuju cahaya Mu,bimbinglah kesesatan ini ke arah jalanMu,dan bimbinglah org yg trglincir menuju petunjukMu.

Ya Allah,lnyapknlah sgla keraguan dgn chya mntri d ufuk timur,hncurkan sgla kbtilan yg brsrang d dlm perasaan dgn secerah sinar kebenaran dan hapuskanlah sgla tipu daya syaitan dgn prtolongan bala tenteraMu.

kpde mereka yg d dlm kesedihan trmsuk jge dri ini,mga kite semua d bri kekuatan dan d brikn ptnjuk dlm menghdpi sesuatu dn d permudahkan sgla urusan..

ila trtrik untuk meletakkn suatu petikan yg d kngsi seorg sahabat dlm Iluvislam..d hrpkn mga2 ea dpt mnguatkn lgi hati2 kite yg lmah ini...

""Buat insan yang diuji, bersabarlah. Sesungguhnya Allah bersama-sama kamu. Percayalah, Allah mendengar segala tangisan dan kesedihanmu itu. Ingatlah ujian Allah ini bukan suatu penyiksaan, tetapi hakikatnya engkaulah insan yang tertpilih. Engkaulah insan yang layak menerima rahmat dan keredhaanNya, sekiranya engkau sabar dan redha.

Terimalah takdir yang telah ditetapkan Allah untukmu wahai insan. Terimalah dengan hati yang terbuka, berlapang dadalah kamu dengan segala ketentuanNya. Kerana pasti akan ada kemanisan disebalik kepahitan yang engkau rasai.

Wahai insan yang diuji, jangan sesekali engkau merasa keseorangan. Sungguh, Allah sentiasa bersamamu. Setiap derita yang engkau lalui itu sering diiringi rahmatNya, maka bersabarlah dan tabahlah menjalani ujianNya.

Untuk insan yang diuji, sedang ramai teman-temanmu yang lalai diuji dengan kesenangan dan kekayaan mereka, tetapi engkau diuji dengan derita dan kesengsaraan. Sedarkah engkau wahai insan yang terpilih, engkaulah yang bertuah dan beruntung, kerana ujian yang diberikanNya membuatkan engkau semakin dekat denganNya.""

0 comments:

Post a Comment